Warunki Handlowe

I. Zakres Przedmiotowy

  1. Niniejsze Ogólne Warunki Handlowe i Techniczne (zwane dalej OWHiT) mają zastosowanie do wszelkich umów i zamówień, których stroną wykonującą świadczenie jest spółka UGMAR – PLP Sp. z o.o. (zwana dalej Wykonawcą).
  2. Przedmiotem umów może być w szczególności obróbka niemetaliczna metali oraz wykonywanie powłok lakierniczych.
  3. Niniejsze OWHiT określają w szczególności: procedurę składania zamówień, zasady i terminy ich realizacji, zasady składania reklamacji oraz terminy płatności.
  4. Niniejsze Ogólne Warunki Handlowe i Techniczne są publicznie dostępne na stronie internetowej Wykonawcy pod adresem: www.ugmar.pl.

II. Zamówienia

  1. Zamawiający składa zamówienia w formie pisemnej (faks, poczta elektroniczna) lub na dedykowanym druku zamówienia. Zamawiający zobowiązany jest załączyć do zamówienia aktualny dokument rejestrowy przedsiębiorstwa (KRS/CEIDG).
  2. Zamówienie złożone w formie, o której mowa powyżej, winno być podpisane przez osoby upoważnione do reprezentacji lub posiadające stosowne pełnomocnictwo do występowania w imieniu Zamawiającego.
  3. Zamówienie złożone przez Zamawiającego musi zawierać:
    1. Dokładny opis produktu (parametry techniczne, typ, numer, określenie środowiska korozyjności, przeznaczenie obiektu itp.).
    2. Sposób dostawy (odbiór własny lub dostawa przez Wykonawcę).
    3. Miejsce dostawy.
    4. Osobę upoważnioną do dokonania odbioru.
    5. Oczekiwany okres gwarancji (w przypadku nieokreślenia terminu, gwarancja nie zostanie udzielona).
    6. Wskazanie strony lakierowania (w przypadku braku takiej informacji, usługa zostanie wykonana standardowo).
  4. W zamówieniach na wykonanie usługi lakierowania proszkowego należy załączyć rysunki techniczne z zaznaczeniem miejsc na wykonanie otworów technologicznych. W przypadku braku rysunków, Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności za lokalizację wykonanych otworów technologicznych.
  5. Zamówienie musi zawierać specyfikację materiałową dostarczonych elementów (w szczególności parametr odporności temperaturowej). W przypadku braku takiej informacji, Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne niepożądane skutki wynikające z procesu polimeryzacji w piecu lakierniczym.
  6. Wykonawca na życzenie Zamawiającego potwierdza przyjęcie zamówienia, określając w szczególności:
    1. Cenę zamówionej usługi oraz (ewentualnie) wysokość udzielonego rabatu.
    2. Przewidywany termin realizacji/dostawy.
    3. Potwierdzenie rodzaju transportu oraz sposobu odbioru lub dostawy.
  7. Zamawiający składając zamówienie oświadcza, że spawy w miejscach łączeń dostarczonych elementów są w 100% szczelne.

III. Ceny

  1. Ceny ustalane są indywidualnie dla każdego zamówienia.
  2. Wykonawca w ofertach i cennikach posługuje się zawsze cenami netto (bez podatku VAT).
  3. Wykonawca zastrzega sobie prawo do zmiany cen w zależności od dynamicznej sytuacji rynkowej, wskaźnika inflacji, wahań kursów walut oraz zmian cen surowców i materiałów.
  4. Wykonawca ma prawo podwyższyć ceny umowne w przypadku zmniejszenia zakresu zamówienia bądź odstąpienia przez Zamawiającego od wcześniej uzgodnionych poziomów ilościowych odbioru.

IV. Dostawa

  1. Dostawa polakierowanych elementów następuje w sposób określony w potwierdzeniu zamówienia.
  2. Dostawa może zostać wstrzymana w przypadku zalegania przez Zamawiającego z jakimikolwiek wymagalnymi płatnościami na rzecz Wykonawcy.
  3. Wykonawca podejmie wszelkie możliwe starania, aby dostawa została zrealizowana w terminie wskazanym w potwierdzeniu zamówienia.
  4. Wykonawca zastrzega sobie prawo do uzgodnienia z Zamawiającym harmonogramu dostaw częściowych, w zależności od wielkości złożonego zamówienia.
  5. W sytuacji, gdy Wykonawca z przyczyn niezależnych od siebie (siła wyższa, awarie techniczne, braki surowcowe na rynku) nie będzie w stanie dostarczyć zamówionych elementów w oznaczonym terminie, niezwłocznie powiadomi o tym fakcie Zamawiającego i wskaże najbliższy możliwy termin dostawy.

V. Transport i Odbiór Towaru

  1. Sposób transportu i odbioru polakierowanych elementów strony ustalają indywidualnie, przy uwzględnieniu możliwości logistycznych Wykonawcy.
  2. Polakierowane elementy są zabezpieczane do transportu folią stretch. Zamawiający zobowiązany jest do niezwłocznego usunięcia folii po wykonaniu transportu. Folia służy wyłącznie do zabezpieczenia elementów na czas przewozu i rozładunku.
  3. W przypadku odbioru własnego, osoba działająca w imieniu Zamawiającego obowiązana jest przedstawić stosowne, pisemne upoważnienie do odbioru towaru.
  4. W przypadku transportu wykonywanego przez Wykonawcę, Zamawiający zobowiązany jest:
    1. Określić godziny, w których dostawa może zostać zrealizowana.
    2. Pozostawać w gotowości do odbioru towaru w uzgodnionym terminie.
    3. Wskazać dokładne miejsce dostawy i zapewnić możliwość dojazdu.
    4. Wskazać osobę upoważnioną do dokonania odbioru.
    5. Dokonać rozładunku towaru w ciągu 2 godzin od momentu podstawienia pojazdu. Za przekroczenie tego czasu Wykonawca ma prawo naliczyć karę umowną w wysokości 150,00 PLN netto za każdą rozpoczętą godzinę opóźnienia.
  5. Zamawiający dokonuje odbioru ilościowego i jakościowego przy dostawie. O wystąpieniu ewentualnych nieprawidłowości należy niezwłocznie poinformować Wykonawcę. Brak zgłoszenia w momencie odbioru zwalnia Wykonawcę z obowiązku przyjęcia reklamacji dotyczącej uszkodzeń jawnych i ilości.
  6. Odbiór towaru następuje poprzez podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego (lub dokumentu WZ) przez osobę upoważnioną (pracownik Zamawiającego lub kierownik budowy).

VI. Płatność

  1. Wszelkie płatności winny być dokonywane na podstawie wystawionej faktury VAT i w terminie w niej oznaczonym.
  2. Płatność może być dokonana gotówką w kasie Wykonawcy lub przelewem na rachunek bankowy wskazany na fakturze VAT.
  3. Za dzień zapłaty uważa się datę wpływu środków pieniężnych do kasy lub na rachunek bankowy Wykonawcy.
  4. W przypadku braku zapłaty w terminie, wszelkie zobowiązania Zamawiającego stają się natychmiast wymagalne, a Wykonawca ma prawo wstrzymać realizację kolejnych zamówień i dochodzić należności w pełnym zakresie wraz z odsetkami ustawowymi.

VII. Odpowiedzialność Wykonawcy

  1. Wykonawca wykonuje usługi lakierowania zgodnie z aktualnie obowiązującymi normami. Posiada wymagane atesty jakościowe na stosowane materiały, które są oznaczone zgodnie z przepisami.
  2. Wykonawca odpowiada wyłącznie za wady, które ujawniły się w warunkach normalnego używania polakierowanych elementów oraz przy ich właściwej eksploatacji i konserwacji.
  3. Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności za uszkodzenia wynikłe z nieprawidłowego magazynowania towaru przez Zamawiającego. Polakierowany materiał musi być przechowywany w suchych, przewiewnych pomieszczeniach, bez narażenia na bezpośrednie działanie czynników atmosferycznych przed montażem.
  4. Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności, gdy dostarczony do lakierowania materiał nie spełnia parametrów technicznych i konstrukcyjnych umożliwiających obróbkę lakierniczą (np. odporność na temp. 200°C).
  5. Wykonawca nie odpowiada za skutki nieusunięcia folii stretch po dostawie. Pozostawienie folii może prowadzić do jej zwulkanizowania z powłoką i powstania nieusuwalnych odbarwień (zgodnie z kartą charakterystyki folii).
  6. Odpowiedzialność Wykonawcy z tytułu rękojmi za wady zostaje wyłączona w zakresie przepisów art. 560, art. 561, art. 562 oraz art. 566 Kodeksu Cywilnego.

VIII. Reklamacje

  1. W celu rozpoczęcia procedury reklamacyjnej z tytułu gwarancji, Zleceniodawca zobowiązany jest dostarczyć:
    1. Dokument gwarancji.
    2. Oryginał zamówienia.
    3. Dowód dostawy materiału do lakierni (WZ).
      Brak powyższych dokumentów skutkować będzie odrzuceniem zgłoszenia.
  2. Reklamacje ilościowe oraz uszkodzenia mechaniczne muszą być zgłaszane bezwzględnie w momencie odbioru towaru. Fakt ten musi zostać odnotowany w protokole reklamacyjnym/odbioru.
  3. Reklamacje jakościowe (jawne) muszą być zgłaszane nie później niż w terminie 14 dni od daty dostawy/odbioru. Zgłoszenie musi zawierać dokładny opis i dokumentację fotograficzną wady.
  4. Wady ukryte muszą być zgłaszane pisemnie w ciągu 14 dni roboczych od ich wykrycia, jednak nie później niż w ciągu jednego miesiąca od daty odbioru towaru.
  5. Reklamacja zostanie rozpatrzona w ciągu 7 dni roboczych od daty kompletnego zgłoszenia.
  6. W przypadku elementów ocynkowanych lakierowanych proszkowo, wystąpienie tzw. odgazowań z powłoki cynku jest zjawiskiem technologicznym i nie podlega reklamacji.
  7. Ocena jakościowa powłok na aluminium odbywa się zgodnie z normami QUALICOAT przed fabrykacją elementów. Materiał poddany wcześniejszej obróbce (cięcie, wiercenie, montaż) nie podlega reklamacji jakościowej.

IX. Gwarancja

  1. Gwarancja udzielana jest na podstawie pisemnego „Dokumentu Gwarancyjnego” wydawanego na życzenie, zgodnie z zawartymi w nim warunkami.
  2. Wykonawca nie udziela gwarancji na usługę przelakierowywania elementów (renowacji), z wyłączeniem blach ocynkowanych hutniczo powlekanych lakierem przystosowanym do malowania proszkowego.
  3. Wyłączenia z gwarancji:
    1. Wady konstrukcyjne malowanych obiektów.
    2. Uszkodzenia mechaniczne.
    3. Uszkodzenia chemiczne spowodowane niewłaściwą konserwacją (niezgodną z zaleceniami Wykonawcy) lub działaniem agresywnych środków nieprzewidzianych dla danego środowiska eksploatacji.
  4. Gwarancja wygasa, jeśli powłoka zostanie poddana działaniu temperatury powyżej 70°C.
  5. Gwarancja nie obejmuje elementów, na których wady powstałe w trakcie użytkowania nie przekraczają 5% całkowitej powierzchni.
  6. Gwarancja nie obejmuje uszkodzeń mechanicznych, chemicznych oraz wynikłych z ekspozycji w środowisku agresywnym (chyba że zamówiono powłokę o podwyższonej odporności).
  7. Warunki techniczne udzielenia gwarancji:
    1. Miejsca cięcia surowego aluminium (przekroje) muszą być zabezpieczone klejem dwuskładnikowym lub silikonem.
    2. Powierzchnia dostarczona do lakierowania musi być surowa (bez wcześniejszych powłok).
    3. Elementy polakierowane nie mogą być poddawane obróbce mechanicznej (gięcie, tłoczenie).
    4. Dopuszcza się ślady po zawieszkach („odbicia”) wynikające z technologii zawieszania detali.
    5. W przypadku profili z przekładką termiczną, jakość powłoki na samej przekładce może być niższa.
    6. Elementy ocynkowane ogniowo muszą zostać poddane obróbce mechanicznej (usunięcie zlewów, zgrubień) przez Zamawiającego przed dostarczeniem do lakierni.
    7. Elementy ze stali czarnej muszą mieć wyoblone (zatępione) ostre krawędzie (norma PN-EN ISO 12944-3). Korozja krawędziowa na ostrych rantach nie podlega reklamacji.
    8. Powłoka cynkowa musi spełniać normę PN-EN ISO 1461.
    9. Odlewy aluminiowe muszą być wykonane ze stopów przeznaczonych do chromianowania i lakierowania (np. EN AB-51000, EN AB-44100).
    10. W przypadku domawiania elementów (kontynuacja zlecenia), należy wyraźnie zaznaczyć to w zamówieniu, aby zachować powtarzalność odcienia. W przeciwnym razie mogą wystąpić różnice w kolorze/połysku.
    11. Warunkiem utrzymania gwarancji jest okresowe mycie powierzchni przez autoryzowany serwis lub zgodnie z instrukcją (woda z delikatnym detergentem, min. raz w roku), potwierdzone wpisem do książki obiektu.
  8. Na różnych podłożach (stal, aluminium, ocynk) ten sam kolor (szczególnie żółty/pomarańczowy) może mieć inny odcień ze względu na krycie.
  9. Naprawy gwarancyjne elementów zamontowanych (zabudowanych) wykonywane są w technologii zaprawkowej lakierami ciekłymi.
  10. Na elementach ocynkowanych dopuszcza się nierówności powłoki wynikające ze struktury ocynku.
  11. Okres gwarancji ustalany jest indywidualnie w Dokumencie Gwarancyjnym.

X. Rozstrzyganie Sporów

  1. Strony zobowiązują się dążyć do polubownego załatwienia wszelkich sporów wynikłych na tle współpracy handlowej.
  2. W przypadku braku porozumienia, sądem właściwym do rozstrzygania sporów jest sąd powszechny właściwy miejscowo dla siedziby Wykonawcy.

XI. Postanowienia Końcowe

  1. Strony zobowiązują się, że realizacja zamówień nie będzie naruszała praw osób trzecich (patenty, wzory użytkowe, prawa autorskie).
  2. Strony zobowiązują się do niezwłocznego informowania o zmianach danych rejestrowych i adresowych.
  3. Strony ponoszą odpowiedzialność za działania podwykonawców i osób trzecich, którymi się posługują, jak za działania własne.
  4. Obowiązuje klauzula poufności dotycząca wszelkich informacji handlowych i technologicznych uzyskanych w trakcie współpracy. Obowiązek ten jest nieograniczony w czasie.
  5. W sprawach nieuregulowanych w niniejszych OWHiT zastosowanie mają przepisy Kodeksu Cywilnego.